Τρίτη, 26 Νοεμβρίου 2013

Τα "γιατροσόφια" που είναι αποτελεσματικά για τις ίωσεις

Στις αρχές του μήνα, μία νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «British Medical Journal» κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ίσως δεν είναι πολύ καλή ιδέα να παίρνουμε αντιφλεγμονώδη παυσίπονα-αντιπυρετικά όταν έχουμε ίωση.
Ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής τον δρα Πωλ Λιτλ, καθηγητή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας της Υγείας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Σάουθαμπτον, κατέγραψαν την πορεία της υγείας 899 πασχόντων από λοιμώξεις της ανώτερης αναπνευστικής οδού, για να δουν τι τους βοηθούσε και τι όχι.

Όπως διαπίστωσαν, όσοι έπαιρναν αντιφλεγμονώδη παυσίπονα-αντιπυρετικά είχαν κατά 50% έως 70% περισσότερες πιθανότητες να επιστρέψουν ένα μήνα αργότερα στον γιατρό τους με επίμονα συμπτώματα, σε σύγκριση με τους εθελοντές που έπαιρναν παυσίπονα-αντιπυρετικά δίχως αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Ο δρ Λιτλ δήλωσε ότι το εύρημα ήταν απρόσμενο και προξένησε έκπληξη στην ερευνητική ομάδα, αλλά έχει μία λογική: η φλεγμονή αποτελεί σημαντικό τμήμα της αντίδρασης του ανοσοποιητικού στις επιθέσεις των ιών και ίσως η καταστολή της έχει ως συνέπεια παρατεταμένα συμπτώματα ήεξέλιξη των συμπτωμάτων σε μερικούς ασθενείς.

Τί γίνεται, όμως, με τα άλλα «γιατρικά» που παίρνουμε για να αντιμετωπίσουμε τις ιώσεις του χειμώνα; Είναι αποδοτικά ή όχι; Να τι έχουν δείξει οι έως τώρα μελέτες για μερικά από τα πιο συνηθισμένα.

* Κοτόσουπα. Μερικές επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι η κοτόσουπα έχει αληθινή ιατρική αξία.

Η πιο γνωστή από αυτές, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Chest» το 2000, διεξήχθη από ομάδα επιστημόνων υπό τον δρα Στήβεν Ρέναρντ, καθηγητή Ιατρικής στον Τομέα Πνευμονολογικής & Επείγουσας Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Νεμπράσκα, στην Όμαχα.

Ο δρ Ρέναρντ και οι συνεργάτες του πραγματοποίησαν εργαστηριακά τεστ για να δουν εάν η κοτόσουπα θα μπορούσε να καταπολεμά όντως τις ιώσεις. Χρησιμοποιώντας δείγματα αίματος από εθελοντές, διαπίστωσαν ότι η σούπα αναχαίτιζε την κίνηση των ουδετερόφιλων κυττάρων - του πιο συνηθισμένου τύπου λευκών αιμοσφαιρίων που αμύνονται εναντίον των λοιμώξεων.

Οι ερευνητές διατύπωσαν την υπόθεση ότι η κοτόσουπα, εμποδίζοντας την εξάπλωση αυτών των κυττάρων στο σώμα, ουσιαστικά μειώνει τα συμπτώματα των ιώσεων στο ανώτερο αναπνευστικό σύστημα.

Οι ερευνητές επανέλαβαν το πείραμά τους με σπιτική κοτόσουπα και με κοτόσουπες του εμπορίου, και όλες είχαν ανάλογη επίδραση.

Σε μία άλλη, προγενέστερη μελέτη, ερευνητές από το Ιατρικό Κέντρο Mount Sinai, στο Μαϊάμι, είχαν εξετάσει τις επιδράσεις της κοτόσουπας στην ροή αέρα και στο συνάχι 15 εθελοντών. Οι εθελοντές κατανάλωσαν κρύο νερό, σχεδόν καυτό νερό ή κοτόσουπα. Όπως είχαν γράψει οι ερευνητές στο ίδιο επιστημονικό περιοδικό, τα ζεστά υγρά γενικώς βελτίωναν το συνάχι, αλλά η κοτόσουπα ασκούσε τη μεγαλύτερη επίδραση.

* Ζεστά ροφήματα. Τον Δεκέμβριο του 2008επιστήμονες από το Κέντρο Κοινού Κρυολογήματος του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, στην Ουαλία, δημοσίευσαν στην επιθεώρηση «Rhinology» μελέτη με 30 εθελοντές, στην οποία εξέτασαν κατά πόσον μπορούν να καταπραΰνουν τα πολύ ζεστά ροφήματα τα συμπτώματα της γρίπης και του κρυολογήματος, καθώς και αν είναι πιο αποτελεσματικά από τα ροφήματα σε θερμοκρασία δωματίου.

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον δρα Ρόναλντ Εκλς, καθηγητή στη Σχολή Βιοεπιστημών και διευθυντή του Κέντρου Κοινού Κρυολογήματος του πανεπιστημίου του Κάρντιφ, στην Ουαλία, διαπίστωσαν ότι τα σχεδόν καυτά ροφήματα παρείχαν άμεση και παρατεταμένη ανακούφιση από το συνάχι, τον βήχα, το φτάρνισμα, τον πονόλαιμο, τα ρίγη και την κόπωση, ενώ τα ροφήματα σε θερμοκρασία δωματίου ανακούφιζαν μόνον από το συνάχι, τον βήχα και το φτάρνισμα.

Το συμπέρασμα των ερευνητών ήταν ότι τα ευρήματά τους υποστηρίζουν την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι ένα καυτό ρόφημα είναι ωφέλιμο για τα περισσότερα συμπτώματα του κοινού κρυολογήματος και της γρίπης.

* Μέλι. Οι μελέτες για την αξία του μελιού εναντίον των ιώσεων είναι αρκετές και έχουν διεξαχθεί τόσο σε παιδιά, όσο και σε ενήλικες.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ και διάφορα ιατρικά κέντρα του Ισραήλ, δημοσίευσαν πέρυσι στο επιστημονικό περιοδικό «Pediatrics» μελέτη με 300 παιδιά, ηλικίας 1 έως 5 ετών, στην οποία διερεύνησαν κατά πόσον μπορεί το μέλι να καταπραΰνει το νυχτερινό βήχα και να βελτιώσει τον ύπνο.

Όλα τα παιδιά έπασχαν από λοίμωξη του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος που τα ταλαιπωρούσε για χρονικό διάστημα έως μία εβδομάδα.

Οι ερευνητές χώρισαν τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες. Στις τρεις από αυτές χορήγησαν διάφορα είδη μελιού μισή ώρα πριν από τη βραδινή κατάκλιση και στην τέταρτη μία ανενεργό ουσία (ψευδοφάρμακο).

Όποιο μέλι κι αν έφαγαν τα παιδιά, η σοβαρότητα και η συχνότητα του βήχα τους μειώθηκε σημαντικά, με αποτέλεσμα να κοιμηθούν πολύ καλύτερα εκείνο το βράδυ.

Ανάλογα ευρήματα είχε και μελέτη του 2007, που διεξήχθη σε 105 παιδιά και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Archives of Pediatric & Adolescent Medicine». Σε αυτή τη μελέτη, τα παιδιά έτρωγαν πριν μπουν για ύπνο δύο κουταλάκια του καφέ μέλι, ενώ η αντιβηχική δράση του μελιού συγκρίθηκε με αυτήν ενός φαρμάκου που συχνά χορηγείται για να μειώνει τον βήχα των παιδιών.

Υπενθυμίζεται ότι οι παιδίατροι δεν συνιστούν να χορηγείται μέλι σε μικρά παιδιά (συνήθως στις ηλικίες κάτω του 1 έτους, αλλά καλύτερα είναι ένα σχετικό ερώτημα στον παιδίατρο).

Εφέτος τον Σεπτέμβριο, εξάλλου, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Ιατρικών Επιστημών Baqiyatallah, στην Τεχεράνη, δημοσίευσαν στο επιστημονικό περιοδικό «Primary Care Respiratory Journal» αντίστοιχη μελέτη σε 97 εθελοντές, μέσης ηλικίας 40 ετών.

Σε αυτή τη μελέτη εξετάστηκε η κατανάλωση καφέ με μέλι ως μέθοδος καταπράυνσης του βήχα που επιμένει επί τρεις εβδομάδες ή περισσότερο έπειτα από μία ίωση. Το συμπέρασμα της μελέτης ήταν πως ο καφές με το μέλι ήταν πιο αποτελεσματικός απ’ ό,τι ορισμένα από τα φάρμακα που χορηγούνται σε τέτοιες περιπτώσεις.

* Βιταμίνη C. Η αξία του ασκορβικού οξέος (όπως είναι η πλήρης ονομασία της βιταμίνης C) στην πρόληψη και την θεραπεία των ιώσεων διχάζει εδώ και επτά δεκαετίες την επιστημονική κοινότητα.

Για να δώσουν μια πειστική απάντηση στο θέμα, επιστήμονες από το Τμήμα Δημοσίας Υγείας του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, στην Φινλανδία, ανέλυσαν συνδυαστικά μεταξύ τους 29 σχετικές μελέτες των τελευταίων 50 ετών, στις οποίες είχαν συμμετάσχει συνολικά 11.306 εθελοντές.

Όπως διαπίστωσαν, η συστηματική λήψη βιταμίνης Cδρα προληπτικά εναντίον των ιώσεων μόνο στους ασκούμενους και γενικώς σε όσους καταπονούνται σωματικά σε συστηματική βάση, όπως οι μαραθωνοδρόμοι, οι σκιέρ και οι στρατιώτες.

Ωστόσο, εάν κάποιος εκδηλώσει μία ίωση, η λήψη της βιταμίνης μπορεί να μειώσει τη διάρκειά της κατά 8% στους ενήλικες και κατά 14% στα παιδιά, ενώ μπορεί να μειώσει και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων της.

Καλές φυσικές πηγές βιταμίνης C είναι οι καυτερές και οι κόκκινες πιπεριές, τα ακτινίδια, το μπρόκολο, ο μαϊντανός, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το μπρόκολο, τα φραγκοστάφυλα, η παπάγια, οι φράουλες, τα πορτοκάλια, τα λεμόνια, τα γκρέιπ φρουτ, τα μανταρίνια και πολλά άλλα φρούτα και λαχανικά.
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαβάστε και αυτά

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...